torstaina, maaliskuuta 16, 2006

Carl Zeiss Distagon 28mm 2.8 T*

7 elementtiä ja seitsemän ryhmää. Painoa 280 grammaa. Myönnettäköön oitis että tässä on se linssi jonka takia tuon CO/Y -> EOS adapterin alunperin hankin. Linssi jota on odotettu kuin kuuta taivaalta, vihdoinkin suomessa ja ikiomana. Todellinen köyhän miehen aito ja alkuperäinen japsi Distagon, joka kuitenkin piirtää alustavien kokeiden mukaan paremmin kuin mikään aikaisempi laajakulmani tähän mennessä. Katselin alkuun 21mm 2.8 Distagonia, mutta niiden hinnat ovat täysin tälläisen tavallisen pulliaisen ulottumattomissa. Ja tosiasia lienee kuitenkin myös se että omat laajiskuvat pyörivät melko yleisesti jossain 24-35 millin maastossa. Kun vielä kakskasin hintataso ebayssa on mitä on, niin tässä on oikeasti kysymyksessä niin aliarvostettu linssi että oksat tohjoksi ja pinoon! Omani tuli maksamaan kokonaista 160 einaria postituskuluineen kaikkineen. Ja kunto oli aivan sama kuin uudessa. Alue missä tuota siis tulen puhtaasti käyttämään on maisemakuvaus ja ehkä jonkin verran arkkitehtuuri. Täydellä aukolla reunapiirto on sangen pehmeä, muttei ainakaan mikään kovin paha omassa yksilössäni. Kaikki hauskuus alkaa vasta kun himmenninrengasta kääntää aukko 8-11 täpän kohdalle. Voi luoja!


Raw tiedostojen koot hyppivät kertaheitolla katosta läpi. Mitä ihmettä? Moirea joka paikassa. =) Täysin tyrmäävää. Jos 28mm 2.8 piirtää näin hyvin niin voin vain kuvitella miten 21 millinen pärjäilee... Kuitenkaan kysymyksessä ei ole vielä läheskään tarkin Carl Zeissini. Veikkaanpa että modaamista odottavalla 60 milliselläni on vielä isompi ässä hihassa odottelemassa full frame kennoa. Odottelemme siis kauhulla mitä tuleman pitää, kunhan linssi saadaan vaan ensiksi täysin futaamaan... =)

Kyseistä 28 millistä näkyi jo testatun netissä EOS 5D maastossa. 16-9.netin pitäjä oli vertaillut Nikonin 28mm f2.8 AIS:ia sekä Olympuksen 28mm f2:sta 28mmm 2.8 Zeissiin. Yksi aukko täydestä himmennettynä Zeissin reunapiirto oli aikamoista puuroa kilpailijoihinsa verrattuna. (Tyypillistä osalle Zeisseista.) Aukolle 11 himmennettynä osat kääntyivät täysin päälaelleen. Jälki oli jo reilusti yliterävää ja Zeiss nöyryytti aivan erityisellä tavalla Nikonia ja Olympusta. Täysin aiheellinen kysymys siis kuuluukin: tarvitseeko terävöitystä koskaan kytkeä päälle kun on kysymys 28/2.8:n kuvien jälkityöstöstä?

Linkki testiin: Nikon 28mm f2.8 AIS v Olympus 28mm f2 v Zeiss 28mm f2.8

t. Hannu