torstaina, elokuuta 24, 2006

Isojen kohteiden valaisu studiossa

Kun kohde on normaalia isompi tarvitaan yleensä myös paljon valoa. Isojen pintojen valaisuun studiossa on omat niksinsä. Yksi yleisimmistä tavoista valaista kohde kunnolla on käyttää isoja fresnel tyylisiä kuumavaloja. Yksi tunnetuimmista tälläisten valojen valmistajista on amerikkalainen Arri. Arreja käytetään hyvin yleisesti erilaisissa elokuva- ja televisiotuotannoissa. Fresnel tyylisen linssillä varustetun lampun etu on siinä että se antaa leveämmän valaisukiilan kuin mikään muu ratkaisu. Fresneleillä voidaankin helposti simuloida normaalia matalakontrastista diffuusoitunutta luonnonvaloa. Yleensä käytetään erilaisia läpikuultavia materiaaleja lamppujen ja kohteen välissä millä valon käyttäytymistä voidaan säätää entistä pehmeämmäksi. Idea on siinä että saavutetaan sama laadukas valo kuin perinteisillä softboxeillakin. Silloin on helpompaa saada tuotteisiin samat vastaavat kiillot kuin pienempien kohteiden kuvaamisessakin.

Jo kuvattava tuote on todella iso, tarvitaan silloin myös tarpeeksi tilaa kohteen ympärille. Silloin on syytä turvautua joko vuokrastudioon taikka yrittää löytää sopiva tila jostain muualta. Teollisuushalli saattaa riittää hyvinkin jos vaan kattokorkeutta on tarpeeksi. Nämä viereiset kuvat otettiin Angel Filmsin studiolla Herttonimessä muutama vuosi sitten. Alemmasta kuvasta näkyy kuvassa käytetty valorakennelma. Tässä ko. setissä käytettiin kolmea isoa Arri fresneliä ja pari pienempää fresnel lamppua sivuilla oli suunnattu taustan valaisuun. Ylärakennelma muodostui valotrussista jota pystyttiin liikuttelemaan sähköisesti vinssillä ylös ja alas. Valopatteriston eteen asennettiin todella iso 36 neliöinen (6x6m) valkoisesta kankaasta valmistettu tasuri jota pystyttiin liikuttamaan helposti dolleilla. Kankaan kulmaa oli helppoa säätää tikapuilta.

Mitään ilmaisia tämän tyyliset tuotannot eivät kuitenkaan ole, joten huolellinen ennakkosuunnittelu on todella tarpeellista turhien lisäkustannusten välttämiseksi. Lamppujen pelkkä polttaminenkin syö jo kohtuullisesti sähköä. Esimerkkikuvissa käytetty valoteho oli 14,4 kilowattia. Todella tilavasta studiosta johtuen pystyttiin hyödyntämään pitkähköä teleä. Saavutettu valoteho oli kuitenkin kohtuullisen alhainen ja siitä syystä himmentäminen oli rajattu ISO 100:lla aukkoon 5.6. Siinä mielessä salamavalojen käyttäminen onkin parempi ratkaisu jos sellaiseen on vaan mahdollisuus. Isojen autolight tyylisten kattoon kiskoille kiinnitettävien softboxien asentaminen on vaan yleensä paljon pysyvämpi ratkaisu ja sellaisilla varusteilla tarjolla olevien vuokrastudioiden määrä suomessa käytänössä täysin olematon.

Set-up kuva: Juha Kivekäs

t. Hannu