keskiviikkona, huhtikuuta 19, 2006

Loiskeen pysäyttäminen studiosalamalla

Joskus asiakas voi haluta kuvan jossa virvoitusjuoma pärskyy esim. jäitä täynnä olevaan mukiin tai muuta vastaavaa missä kuvauksissa käytetyn nesteen roiske pitää saada pysäytettyä. Äkkiseltään asian voisikin ohittaa helposti ajatuksella että tuohan on todella helppoa. Mutta kuinka ollakaan, monissa tehokkaammissa studiosalamalaitteissa se tehokkain välähdys kestääkin yllättävän kauan. Tämä johtuu siitä että välähdyksen tehoa reguloidaan lampun polttoajalla. Ongelmahan ei ole yleensä niinkään kamerapuolella koska lyhyempikin salamatäsmäysaika riittää pysäyttämään liikkeen, jos tila on vaan pimennetty vallitsevasta valosta oikein. Juttu onkin siinä miten paljon vesi ehtii liikkua pidemmän välähdyksen aikana esim. 1/200 sec. Kuviin tulee siis yllättävänkin helposti blurraantuneita kohtia, joista halutaan yleensä päästä eroon. Edullisimmillaan vastauksen ongelmaan voi saada kuvaamalla kohdetta kameravalmistajan omalla lisäsalamalla, koska merkkisalaman välähdysajat ovat yleensä suhteellisen nopeita. Jos kuitenkin merkkikohtaisen salaman latautumisaika tuntuu liian verkkaiselta kuvaustempoon nähden, joudutaan yleensä miettimään jotain ihan muuta ratkaisua asiaan.


Silloin kun maksullista kuvattavaa on suhteellisen usein ja säännöllisesti, on järkevämpää hankkia tarkoitukseen kunnolla sopivat välineet. Broncolorin Grafit A Plus sarjan generaattoreissa tuo edellämainittu nopeus on nimenomaan huomioitu. Välähdyksen kesto voidaan määritellä erityisen huolellisesti samalla kun teho pysyy tarkasti kontrolloituna. A2 Plus mallissa säätövara on 1/150 - 1/6000 sec ja A4 plus mallissa hulppeat 1/80 - 1/6000 sec. Koska välähdyksen teho (säätövara = 6,7 aukkoa) voidaan määritellä jopa 1/10 sec taikka valinnaisesti 1/3 aukon pykälin, voidaan saavuttaa todella tarkka valotus erittäin vaativiin kohteisiin. Grafit A Plus sarjasta löytyy myös muita todella rankkoja ominaisuuksia kuten välähdyksen viivästäminen (0,01-50 sec) sekä lisätoimintoina ääni- ja liiketriggeröinti. Ylimääräisenä niihin saa myös stroboskooppitoiminteen, joka on monelle harjaantuneemmalle kuvaajalle tuttu merkkikohtaisista lisäsalamalaitteista. Grafit A Plus sarjan muita ominaisuuksia ovat mm. kaksikanavainen ir vastaanotto, 3 lampun täydellinen riippumattomuus toisistaan (omat kondensaattoripankit). Lisäksi Grafit A Plus sarjassa on täydellinen stabilointi tehon aiheuttamaan värilämpötilojen muutoksiin. Perinteisessä stabiloimattomassa salamassa voi olla jopa 800 kelvinin heitto värilämpötiloissa ala- ja yläpään välillä. Digillä asia ei ole niin merkittävä, mutta filmille kuvattaessa asialla on jo todellakin paljon väliä, varsinkin vaatteiden yms. sarjan kuvaamisessa missä värilämpötilan pitää pysyä koko ajan samana. Koska Grafit A Plus sarjan kondensaattorit osatyhjennetään itsenäisesti käyttäjän kulloinkin määräämällä teholla, jäljelle jäänyt teho voidaan jo huomioida ja kondensaattorin varaaminen kestää huomattavasti normaalia lyhyemmmän ajan. Etuna tästä on Grafit A Plus sarjan kohdalla huomattavasti nopeutunut latautumisaika uuteen välähdykseen. Etu on merkittävä esimerkiksi silloin kun kuvataan muotia.

Grafit A Plus sarja on muutenkin huippua. Kovia lukuja edustavat A2:sen ja A4:sen tehot jotka ovat: (A2 2m ISO100 f64)ja (A4 2m ISO100 f90). Muotoiluvalojen halogeeneissakin piisaa runsaasti potkua: 3 x 650W, tälläiset tehot helpottavat tarkentamista huomattavasti. Niin, ja se uudelleen latautumisaika, siinä Broncolorit näyttävät todelliset kyntensä: A2 0.03-1,3 sec ja A4 0.04-2,6 sec. Näillä tehoilla nuo luvut ovat suorastaan uskomattomat.

kuvat: Bron Elektronic AG

t. Hannu