lauantaina, joulukuuta 02, 2006

Dove Evolution

Tekniikan Maailmaan ja Vauhdin Maailmaan kuvaava Juha Kivekäs lähetti minulle erittäin mielenkiintoisen You Tube linkin siitä mitä tapahtuu studiokuvalle jota tullaan myöhemmin käyttämään parfyymi- taikka vaikkapa vähän vaatimattomammin jossain -missälie- saippuamainoksessa. Kaupallisessa kuvassa ei kuvauksen jälkeen mitään armoa tunneta, ei ainakaan kuvankäsittelyn suhteen. Kaikki keinot mitä vaan ikinä löytyy ovat täysin sallittuja. Kaikki on täyttä fuulaa.

Lopputuloksen pitää hipoa sietämättömän täydellistä ja yliluonnollisuutta kurotteleva kuvankäsittelytyö ratkaisee täysin sen volyymin millä tuotetta myydään loppukuluttajille eli esimerkiksi tässä tapauksessa yleisimmin nuorille naishenkilöille. Vaikka kaikki lopputuotteessa eli lehtien sivulla ilmestyvässä mainoksessa taikka kosmetiikkaosaston pahvitötterössä näyttää epäluonnollisen täydelliseltä, on todellakin syytä tuntea ne tosiseikat näiden hieman arvelluttavien mainoskuvien taustalla.

Valokuvaajan osa tässä tapauksessa mainoksen syntyyn on loppujen lopuksi sangen vaatimaton. Oikein valotettu ja perus lentokenttävalaistuksella rakennettu kasvopotretti yleensä riittää mainiosti. Aikamoinen osa kuvausbudjetin kokonaiskapasiteetista käytetään mallin laittamiseen kuntoon: lähinnä meikkaamiseen, hiusten ja vaatetuksen stailaamiseen. Mutta niinhän muoti- ja kauneuskuvissa yleensäkin tehdään, ei siinä sinänsä mitään ihmeellistä.

Suurimman illuusion meikkimainoskuvassa kuitenkin muodostaa se aivan armoton tietokoneella tapahtuva jälkikäsittelytyö. Kauloja venytetään, silmiä suurennetaan, luodaan epätodellinen keinoiho tekstuuritasoin, kasvojen mittasuhteita muutellaan niin että jokainen yksityiskohta täyttää millimetrien tuhannesosien tarkkuudella tarkasti tietokonemallien avulla lasketut lähes yli-ihmilliset piirteet. Tietokoneella on helppoa luoda maskeja joissa kasvojenpiirteet jakautuvat täydellisesti kultaisen leikkauksen mukaan. Persoonallisuus voidaan mainospotretissa unohtaa koska tarkemmin ajatellen erehdyksiä ei voi edes syntyä kun kysymyksessä on matemaattisesti luotu keinotäydellisyys. Personallisuudelle muutenkin jätetään harvoin tilaa ellei kysymyksessä ole joku yleisesti erittäin tunnettu julkisuuden henkilö taikka supermalli. Ja silloinkin kuvat saavat Photoshopissa sangen rivoa kyytiä jos prioriteetit ovat "täydellisessä" mainoskuvassa ja niinhän ne yleensä aina ovatkin.

Nuorille vasta kehitysvaiheessa olevilla ihmisille luodaan sellaiset roolimallit joita ei todellisuudessa ole koskaan ollut edes olemassakaan. Kun ulkonäköön asetetut paineet kovenevat vielä päivä päivältä, voi heikon itsetunnon kanssa painivien ihmisten olla todella vaikeaa pärjätä epätodellisten esikuviensa kanssa äärimmilleen vedetyssä kilpailuviettisessä maailmassa. Raha puhuu ja markkinointikoneistot luovat 100% valheellista fiktiota. Koko lystin tietenkin maksaa ostoskäyttäytymisellään se heikosta itsetunnosta kärsivä asiakas, kerta toisensa jälkeen. Nuorelle minäkuvaansa etsivälle puperteetti-ikäiselle ihmiselle sen sijaan nämä kuvat tarjoavat jotain aivan muuta. Jopa 70% 15-17 vuotiaista välttää ainakin osittain normaaleja päivittäisiä aktiviteetteja ylisuurien ulkonäköönsä kohdistuvien paineiden takia.

Dove Evolution ottaa kantaa nimenomaan tähän asiaan: www.campaignforrealbeauty.com Kuvankäsittelyn yleistyessä yleiset kauneusihanteet ovat muuttuneet epätodellisten keinoikonien palvonnaksi.

t. Hannu