maanantaina, helmikuuta 27, 2006

EF 70-200mm f/4 Vs. EF 70-200mm 2.8 IS

Saksalainen Photozone.de on saanut 21.02.2006 valmiiksi päivitetyn testin Canon EF 70-200mm f/4 mallista. Epäilin syvästi ensimmäisen testin tarkkuutta, koska alkuperäisessä testissä linssi piirsi todella huonosti. Mitä enemmän linssiryhmiä on, yleensä sen huonompaa jälkeä linssit tekevät. (EF 70-200 f/4 = 16 elementtiä ja 13 ryhmää vs. EF 70-200 f/2.8 IS = 23 elementtiä ja 18 ryhmää.) Uusittu testi oli siis erittäin vakuuttava. Ei uskoisi äkkiseltään että Canon linjaston kallein (Rajala 2168,00 €) lyhyt telezoom jäisi erottelukyvyssä näin paljon alakynteen malliston halvimmalle (Rajala 783,00 €) versiolle. Varsinkin reunapiirto on f/4:ssa huomattavasti parempi testatussa APS-C maastossa. Todennäköisesti ero korostuu entisestään täyden kennon rungoissa. Myös normaali f/2.8 versio jäi jonkin verran piirtokyvyssä f/4:selle.


Tästä linkki vähän lukijaystävällisempään versioon resoluutiotestistä:
EF 70-200mm f/4 Vs. EF 70-200mm f/2.8 IS

t. Hannu

sunnuntaina, helmikuuta 26, 2006

PMA-messut alkavat

Vajaan tunnin sisällä alkaa PMA-messut orlandossa ja tämä ensimmäinen päivä on sitten se seuratuin päivä sillä kaikki tuoteuutuudet esitellään virallisesti tänään. Parin viime viikon aikana on esitelty tuotteita joita on konkreettisesti esillä PMA:ssa. Prototyyppejä saattaa löytyä mutta syksyn Photokina-messut on sitten kovien julkistuksien aikaa. Tämä päivä menee seuraillessa uutisia ja tietysti olympialaisten lätkän loppuottelua. Kaupan päälle on meikäläisellä flunssa joten tänään ei muuta tehdä kuin telkkaa ja nettiä seurataan. Adapterien modaamisen jätän pariksi viikoksi kun tarvitsee hankkia vähän työvälineitä ja tarvikkeita ja tilipäivään on vielä reilu kaksi viikkoa aikaa. PMA-messujen toistaiseksi mielenkiintoisin tuote on Pentaxin 645D digikamera 18 megapikselin kennolla varustettuna 8500 usa:n dollarin hinnalla varustettuna (tai vähemmän kun tiedetään, että hinnat ilmoitetaan yleensä hieman isommaksi kuin millä se todella myydään). Kameran sensorin valmistaa Kodak ja se tuntee mallimerkinnän Kodak KAF-18000CE. Kamera tulee kilpailemaan Canonin ykkössarjalaisten kanssa kun hinta on kilpailukykyinen Canonin lippulaivan kanssa. Itse mielenkiinnolla odotan tuota Pentaxin uutuutta. Toivottavasti tämän uutuuden kohdalla ei kävisi niinkuin Mamiyan ZD:n kanssa eli tuotantokappale ei saisi päätyä markkinoille liian pitkän ajan kuluttua. Ihmiset kun tahtovat unohtaa vain prototyyppiasteelle päätyneet tuotteet ja se on huonoa mainosta mille tahansa kameramerkille.

Tässä poimintoja mitä siellä PMA:ssa esitellään

Sigmalta 5 objektiivia 4/3 systeemiin:
30mm F1.4 EX DC HSM
18-50mm F2.8 EX DC
MACRO 105mm F2.8 EX DG
APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM
APO 50-500mm F4-6.3 EX DG HSM

Leicalta 4/3 systeemiin:
Leica D Vario-Elmarit 14-50 mm F2.8-F3.5

Sigmalta myös digijärkkäreihin:
APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM

Pentaxilta:
PENTAX 645 Digital (18 MP)
sekä myös 10 megapikselin digijärkkä

Canonin Eos 30D (päivitetty versio 20D:stä)

t. Pauli

lauantaina, helmikuuta 25, 2006

Modaamissuunnitelma etenee


Koko eilisen päivän selvittelin eri vaihtoehtoja miten kalliiksi eri vaihtoehdot objektiiviadaptereiden tekoon tulevat tarvikkeet tulisi maksamaan. Hupiobjektiivin tekoon tarvittava materiaali maksaisi yhteensä alle kaksikymppiä ja siihen tarvitaan vain haitaripullo jonka saa alle kympillä ja kameran runkotulpan ja objektiivin takatulpan saa muutamalla eurolla. Konseptin liimaamiseen käytän Loctiten super-glue liimaa joka on tehokkain ja pitävin liima jolla saa kestävän liimauksen aikaisiksi. Toinen projekti johon käytän Vanhan opemus 6 suurennuskoneen paljetta ja kiskoa jossa sivuttaiskallistus menee hiukan enemmän rahaa sillä siihen ajattelin tehdä loittorenkaasta ja joko Linhofin etulaudasta tai cokinin P-sarjan soviterenkaasta hitsaamalla adapteriin kiinni kunnon kiinnityksen. Eilen purin opemus kutosesta kiskon ja palkeen ja purkaessa huomasin, että parhaimman adapterin jalustakiinnityksen saa tehtyä Manfrotton super-clampilla koska Opemuksen kiskossa on tappikiinnitys entuudestaan olemassa.

t. Pauli

perjantaina, helmikuuta 24, 2006

Carl Zeiss Tessar 45mm 2.8 T*


Pidetään jo aloitettua linjaa yllä ja lisätään jälleen kerran erikoisempi linssi 5D:n keulaan. Paulin pannukakuksikin haukuttu 45 millinen Tessar on todella mainio reissu ja street -obiska. Painoa kyseisellä linssillä on vaivaiset 90 grammaa. Eniten hilpeyttä herättää nimenomaan sen fyysinen koko. Linssin paksuus on vaivaiset 18 milliä! Aluksi en voinut millään uskoa että kyseinen linssi on edes Contaxin SLR sarjaan yhteensopiva. Varsinainen lilliput, jossa on kuitenkin huippuluokan suorituskyky. Rakenne on myöskin erittäin poikkeuksellinen, ryhmiä on vain kolme ja elementtejä 4. Tosin kyseistä konstruktiota on Zeissilla käytetty jo viimeiset 104 vuotta. Ei siis kannata korjata sitä mikä ei ole rikki.


Carl Zeiss linjastossa 45 millisellä Tessarilla on myös yksi arvostetuimmista paikoista. Täytyy vaan huomioida että mainetta niittävät yleensä aina vain ne eksoottisimmat konstruktiot joissa valmistajan kyky hallita säröä, värivirheitä ja resoluutiota korostuvat. Normaalialueen linssejä yleensä dissataan, vaikka ne olisivat oikeasti kuinka hyviä tahansa. 45 millinen onkin keräilijöiden keskuudessa Zeissin halutuin normaalialueen optiikka nimenomaan Tessar -rakenteensa ansiosta. Piirtokyvyltään Planar -sarjalaiset Zeissit voivat olla sitä parempia, mutta Tessarin rakenne on sangen erikoinen ja se on siten paljon kiinnostavampi.

45 millisessä Carl Zeiss Tessarissa on myös "ninjastar" -tyylinen himmennin. Useassa ulkomaisessa julkaisussa tämänkin linssin piirtokykyä on kehuttu maasta taivaisiin. Mielenkiintoinen kuriositeetti on myös se että linssistä löytyy pienet merkinnät aukon 8 ja etäisyysmitan kohdalta 3.5 m. Asettamalla ne linjaan kaikki on tarkennusalueen sisäpuolella 60 sentistä aina 10 metriin, tällöin voi keskittyä paremmin sommitteluun koska tarkennus on aina kohdallaan. Tämä on street kuvaajan kannalta olennainen tieto koska todella harva objektiivi on rakenteeltaan vastaava.



t. Hannu

Zeissin lasit

Zeissin 60 millisen piirtokyky on mahtava joka päihittää kevyesti saman valmistajan japanissa valmistetun 45 millisen objektiivin (60 millinen valmistettu saksassa). Ohessa on 45 millisellä ja 60 millisellä otetut kuvat jotka on ensin kuvattu raw:lla ja sitten muutettu photoshopissa jpegiksi pakkausasteella 10. Kameana on käytetty Canon Eos 20D kameraa. Kamera osoittautui koko joukon heikoimmaksi lenkiksi sillä AntiAlias suodin aiheutti kuvaan pieniä virheitä joka näkyy parhaiten 60 millisellä otetussa kuvassa yhdessä liikennemerkissä sahalaita-efektinä. Myöskin se, että 20D:n väitetään olevan ilman Moiré ilmiötä ei pidä paikkaansa sillä 60 millisellä otetussa kuvassa löytyy sitä moiréa selvästi. Tähän osaltaan saattaa vaikuttaa myös 60 millisen uskomattoman terävästä erotuskyvystä. 60 millinen on omasta mielestäni paras koskaan käyttämäni kinokoon objektiivi. Vaikka 45 millinen on selvästi huonompi 60 millisen piirtokykyyn nähden niin se on kuitenkin parempi kuin Canonin 50 millinen 1,8 valovoimainen objektiivi sekä myös 70-200 mm f4,0 objektiivin 70 millisen pään kanssa tasoissa piirtokyvyssään. Kunhan jossain vaiheessa saan tehtyä Hannun kanssa (jos Hannu haluaa jelppiä projektissa) kunnon vertailukuvat lasien laatueroista niin laitamme esille kuvat vertailtaviksi. Kromaattista aberraatiota löytyy kaikissa objektiiveissa mutta esim. 60 millisen kroma on niin vähäistä ettei se häiritse. En muuten koskaan ole nähnyt mitään objektiivia jossa ei sitä kromaattista abeerraatiota olisi. Halvoissa objektiiveissa kroma on häiritsevää mutta laatulaseissa sitä ei ole häiritsevässä määrin.

Carl Zeiss S Planar 60mm 2.8 T* kuvattu aukolla f5,6
http://www.kolumbus.fi/p.haili/zeiss0694.jpg


Carl Zeiss Tesssar 45mm 2.8 kuvattu aukolla f8,0
http://www.kolumbus.fi/p.haili/kuva45.jpg

t. Pauli

torstaina, helmikuuta 23, 2006

Carl Zeiss S Planar 60mm 2.8 T*


Taas "vähän" erikoisempi kokoonpano. =) Kannattaa katsella tarkemmin sillä näitä comboja ei taatusti ui joka ojankulmassa vastaan. Tuskin valitettavasti tulevaisuudessakaan. Ongelmana on se että Macro Planarin -perävälitykset- syöksyvät täyden kennon rungoissa syliin. Toisinsanoen perässä on himmentimen välitystappi ja joku toinen "hainevä", jotka ottavat adapterista huolimatta: a) peilikoteloon, b)ehkä peiliinkin kiinni. EOS 20D:ssä kyseistä ongelmaa ei sen sijaan ole koska peili on n. 50% pienempi ja peilikotelo siten myös kauempana tarjoten samalla isompaa välystä (myös EF-S sarjan linssien takia) peilikotelon etuosaan. Hainevän tarkoituksena on ollut ilmeisesti saada tukevoitettua/kohdistettua objektiivi kunnolla Contax merkkiseen runkoon.


EOS 5D:n vaihtoehtoina on vaihtaa adapteri paksumpaan, modifioida peiliä taikka koneistaa linssin perätapeista tavaraa pois. Tässä tapauksessa puhutaan millistä ja sen kymmenysosista. Loittorenkailla ko. komboa voi sen sijaan aivan huoletta käyttää... ongelmana on vaan silloin se että taaimmaisin tarkennusetäisyys kennotasolta on alle puoli metriä, toisinsanoen tarkennus äärettömään on täysin mahdotonta.


Carl Zeiss 60mm 2.8 S Planar on ilmeisesti tarkimpia koskaan 35 milliseen kinariin suunniteltuja optiikoita. Lähes täysin vapaa säröstä ja varustettuna uskomattomalla piirtokyvyllä, kelluvuuden ja planar -symmetrisen rakenteensa ansiosta. Suurennussuhde on kohtuullinen 1:1, helicoid järjestelmän ansiosta sillä pystyy normaalisti tarkentamaan äärettömään ja lähelle piirtokyvyn pysyessä molemmissa päissä aivan referenssitasolla. (Yleensä makrolinsseissä kompromissataan jompi kumpi pääty.) Obiskan rakenne sinänsä vastaa sisäänrakennettua loittoa, objektiivin runkoon itseensä on vain lisätty kierrettä jolloin linssiryhmät loittonevat filmitasolta. Himmennin on tässä Carl Zeiss linssissä varustettu kuudella lehdellä, se Zeissin kuuluisa "Ninjastar", jonka tuottama bokeh on keräilijöiden mukaan legendaa.


60 millinen Zeiss on siitä erikoinen lasi että niitä pyörii suomessa todella vähän. Uuden hinta saksassa on kohtuullisen kallis, lähes puolitoista tuhatta euroa. Käytettyjen hinnat pyörivät n. 450-900 euron tuntumassa, kunnosta riippuen. Linssistä on tehty muutamia eri variaatiota joista Saksassa valmistettu S-Planar on se kaikkein halutuin. Nykyversiot linssistä valmistetaan Japanissa ja niistä on liikenteessä kaksi eri mallia. MakroPlanar C eli "compact" on kevyempi ja tarjoaa vain puolet suurennoksesta. 1:1 suurennoksella varustettu MakroPlanar on se uudemmista parempi versio, joista pyydetään tietenkin enemmän.

Alla olevat testikuvat on otettu EOS 5D:llä, Carl Zeiss 60mm 2.8 T* S Planarilla sekä 12 millisellä loitolla. Aukot 11-16, 160/th sec.






t. Hannu

keskiviikkona, helmikuuta 22, 2006

Modaamissuunnitelmia

Tuossa testatessa Hannun kanssa näitä zeiss-objektiiveja on minulle tullut parikin kertaa mieleen tehdä kotikutoinen tilt-shift adapteri johon käytän todennäköisesti palkkiobjektiiveja. Minulla sattuu olemaan Meoptan opemus 6 suurennuskone josta pienellä työstöllä pystyy hyödyntämään palkeen kiskoineen ja tehdä siihen nostoja ja kallistuksia varten säätösysteemin tai sitten käyttää vain siinä olevan palkeen ja tehdä kiskot itse jotta saa kevytrakenteisemman setin tehtyä. Kuitenkin järkevintä olisi hankkia teollisesti valmistettu valmis paljesysteemi mutta silloin koko hauskuus olisi vain pelkästään valmiissa konseptissa. Myöskin voisi ajatella tehdä oma palje haitaripulloista joita löytyy myös valoa läpäisemättömiä malleja. Hupiobjektiivin voisi tehdä runkoadapteriin kiinnitetystä palkeesta jossa ei ole ollenkaan tukirunkoa vaan se tarkennus tehtäisiin pelkästään liikuttelemalla löysää paljetta edestakaisin. Onkos muuten kukaan kokeillut tehdä pölynimurin letkusta paljetta sillä itselläni on pölynimuri jossa on muovinen letku joka on samantyyppinen rakenne kuin oikeassa palkeessakin. Näiden suunnitelmien lisäksi täytyy tietysti testailla eri objektiivivalmistajien kakkuloita ja modata niitä omien kameroiden kanssa yhteensopiviksi.

t. Pauli

Sigma 600mm f/8


Kokeilut 5D:n kanssa aloitettiin välittömästi hieman normaalista poikkeavalla optiikalla. Keulille asennettiin kuvausta varten Huuto.netistä -kirkuvan halvalla- löytynyt Sigman 600 millinen peilitele kiinteällä f/8:n valovoimalla. Kyseinen optiikka on täysin manuaalitarkenteinen Contax/Yashica bajonetilla ja sovitus kameraan tapahtui siis C/Y -> EOS adapterilla. Olemme Paulin kanssa kokeilleet kyseistä linssiä EOS 20D:ssä ja tulokset ovat olleet varsin lupaavia. Vai miltä 960 tehollista milliä kuullostaisi? Komperessio on hyvin paljon normaalista teleoptiikasta (150-400mm) poikkeavaa. Vaikka kysymyksessä on f/8, on kohteiden eristäminen taustasta uskomattoman helppoa. Samoin manuaalinen tarkentaminen on sekin varsin helppoa tarkennuksen laajan käännön takia jopa APS-C kennoilla.

Peilitelejen parhaat puolet tulevat esiin objektiivin painossa ja fyysisessä koossa. Sigman 600mm f8 painaa vain 830 grammaa ja on edellä mainitusta syystä erinomainen kannettava supertele. Suhteellisen pienestä valovoimasta sekä teleominaisuuksista johtuen se on kuitenkin erityisen vaativa kameran tuennan suhteen. Käsi alkaa täristämään kameraa yllättävän paljon silloin kun liikutaan alueella 600mm-960mm. 20D:llä ja 2X telejatkeella päästään aivan järjettömään 1920 milliin, tämä toki valovoiman pudotessa dramaattisesti kahdella aukkopykälällä. Jos nyrkkisääntö (aika = pituus milleinä) pitää paikkaansa, niin tuolloin olosuhteilta vaaditaan todella paljon. Jos siis meinaisi kuvata vapaalla kädellä aukolla f/16, niin aikojen pitäisi pyöriä n. 1600 - 2500/sec välillä että tärinältä vältyttäisiin. Telekonvertterin heikentäessä jo valmiiksi peilioptiikan tietyllä tapaa rajoittunutta piirtoa, ei tässä ole hirvesti järkeä ellei käytettävissä ole kunnollista jalustaa. Kokeilujahan voi sen sijaan aina tehdä.

Ylläoleva kuva on otettu Kolmen sepän patsaan kohdalta Katajannokalle päin. (20D + Sigma 600mm) Huomaa miten esim. P-liikennemerkit pysyvät kompression takia pitkälti saman kokoisina vaikka etäisyyttä niiden välillä on useita kymmeniä metrejä. Kuva-ala rajautuu vasta Mikonkadun jälkeen ja hahmot etualalla saattavat kävellä jossain Keskuskadun ja Mikonkadun välissä. Moniko tunnistaa taustalla näkyvän rakennuksen jossa on kupolin muotoinen katto? Niin, ei sitä heti uskoisi että Katajanokan Casino näkyy noin selkeästi Stokkan pääoven eteen.

t. Hannu

Finnish Metal Expo




Terveisiä FME:stä (www.fme.fi).
Kyseessä on toista kertaa järjestetty tapahtuma, joka on suunnattu raskaamman musiikin ystäville.
Tapahtuma pidettiin kaapelitehtaalla ja tänä vuonna, se oli jo laajentunut yhdestä tehdashallista, molempia hallia kattavaksi.
Väkeä oli paikalla reilusti, taisi lauantai olla jopa loppuunmyyty.

Pidin ko. tapahtumassa viime vuonna pienimuotoisen valokuvanäyttelyn.
Tein kaksi kappaletta portfolio kansioita, joissa oli yhteensä noin 40 fotoa ja näiden lisäksi teetätin 12 kpl julisteita, jotka kehystin ja ripustin ne seinälle hevikansan ihmeteltäviksi.
Pidin tänä vuonna "välivuoden", mutta eiköhän ensi vuonna olla taas mukana omien kuvien kanssa.

Tällä kertaa olin paikalla kuvaamassa, tosin aika laiskasti.
Kuvasin viisi bändiä näiden kahden päivän aikana ja messuständejä ym. kuvailin myös jonkin verran.
Pääsääntöisesti keskityin PR tehtäviin eli tein itseäni tutuksi tahojen kanssa, jotka syystä tai kolmannesta on jäänyt tuntemattomaksi suomen metalliskenessä.
Niin ja tulihan sitä paljon vietettyä aikaa myös muusikonrenttujen kanssa VIP tiloissa...

-Carda

2006 PMA Orlando

26.02. - 01.03.2006 on sitten PMA-messut joidenka vuoksi on nettiin tullut "vuotoja" ja virallisia lehdistötiedotteita. Tuoteuutuuksia metsästävien kannattanee vierailla useammin mm. http://www.pma-show.com/ , http://www.dpreview.com/ , http://www.steves-digicams.com/ ja http://www.photographyblog.com/ sivustoilla. Kuitenkin tämänvuoden kovimmat uutuudet esitellään syksyllä Photokina-messujen yhteydessä 26.09. - 01.10.2006. Photokinaan on perinteisesti meiltäkin lähtenyt alan yrittäjiä runsain mitoin. Tiistaina oli paljon julkistuksia uusista tuotteista ja eniten pettymystä aiheutti Canonin Eos 30D kamera joka oli oikeastaan 20D päivitetyillä ominaisuuksilla. 30D.n ominaisuuksien niukkuudesta voi päätellä, Että Photokinaan satsataan Canonilla rajusti. Muutenhan Canon olisi todennäköisesti esitellyt liudan mielenkiintoisia uutuuksia. Jos ennustaja pitäisi olla syksyn Photokinan Canon uutuuksista niin 1Ds MK II:n seuraaja esitellään silloin sekä kuluttajatuotteista 350D:n seuraaja. Vakaajalinssit lisääntyvät mahdollisesti. Ennen Photokinaa Canon on julkistanut elokuun 20. päivän tienoilla virallisia Photokina-uutuuksia joita on esillä siellä lähes tuotantovalmiita kappaleita.

t. Pauli

tiistaina, helmikuuta 21, 2006

EOS 5D Pölyongelmia

Kävin hakemassa tänään upouuden Canon EOS 5D digitaalirungon ja ei muuta kuin kamera ulos paketista, Tamronin "isojen kennojen kittilinssi" 28-75mm 2.8 keulille kiinni ja kokeilemaan löytyiskö kennolta pölyä. Suoritin linssinvaihdon kylpyhuoneessa mahdollisimman tarkasti, koska halusin välttää omilla toimillani sen ettei kennolle pääse "enempää" pölyä kuin siellä tehtaalta lähtiessä olisi.

Saaliina olikin sitten pari oikein mojovaa läiskää...

Olen jutellut jonkin verran ihmisten kanssa jotka omistavat täyden kennon kameroita ja sitten vielä webissäkin pyörii paljon huhuja siitä ettei Canonilla olisi pölyn suhteen laatuvaatimukset kohdillaan. En ole aikaisemmin koskaan testannut kameraa suoraan tehtaanpaketista, joten tämä tämän kertainen havainto oli itselleni hienoinen yllätys. Itseäni tilanne ei tavallaan haittaa, koska olen puhdistanut monen valokuvaajan kennot useaan otteeseen ja omalta kohdaltani tilanne jatkossa on täysin hallinnassa. Arvelluttavaa on sen sijaan se että jos joku joka ei osaa puhdistaa kennoaan, saa yksilön jossa on omaa kameraani enemmän pölypartikkeleita. Miten silloin suu laitetaan? Noh, omalla kohdallani kyseinen asia ei aiheuta jatkotoimenpiteitä. Pölyn kanssa on vain opittava elämään.

t. Hannu

Tervetuloa!

Valokuvausaiheiset blogit lisääntyvät räjähdysmäisesti... tietoähky saattaa joskus ahdistaa, ei sille mitään mahda. Miten siis erottua massasta edukseen? Tämä blogi yritetään pitää sisällöltään hieman muista poikkeavana, jonkin sortin photography independent -kanavana. Tulevat artikkelit tulevat sisältämään paljon käytännön asiaa, joka helpottaa jokaista joka suhtautuu valokuvaukseen vähänkään vakavammin. Perusidea on se että jokainen kohtaa tietyt ongelmat jossain vaiheessa uraansa. Ehkäpä täältä löytyy ratkaisut valokuvausta käsitteleviin pulmiisi. Yritämme keskittyä blogissamme paljon siihen miten kuvista saadaan ammattimaisemman näköisiä, kuitenkaan olematta liian välinekeskeisiä. Hyvään kuvaan toki tarvitaan kohtuulliset välineet, mutta kokemus ja ammattitaito syntyvät pitkän ja nöyrän harjoittelun kautta. Vain tekemällä voit oppia.

t. Hannu