perjantaina, joulukuuta 08, 2006

Studiovalaisu (Osa 5.)

Yläsävykuva eli "High-Key" on hyvin yleisesti käytetty studiokuvaamisen muoto. Esimerkissä tarkoituksena on puhkaista kaikki taustan yksityiskohdat ylivalotuksella. Idea on siinä että kuvattava kohde irtoaa täydellisesti vaaleasta taustasta. Tämä on todella vaativa studiokuvauksen muoto ja saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumista alkuun. Kun hoksaa tämän valaisutyylin tärkeimmät nyanssit alkaa homma kuitenkin pikkuhiljaa sujumaan ihan rutiniillakin. Harjoitus tekee mestarin.

Hommaan tarvitaan mahdollisimman puhdas valkoinen taustakartonki. Muista että studiossa kävellään aina vain puhtailla kengillä taustafondin päällä jos edes niilläkään. Aikamoinen kuluerä repiä aina uutta paperia rullasta kun vanha on likaantunut likaisten kenkien takia. Puhdas fondi helpottaa myös jälkikäsittelyä koska photariin jää paljon vähemmän siivottavaa kuvaamisen jälken. Tämä koskee toki vain jos vedetään kokovartalokuvia.

High-key kuvassa tausta ylivalotetaan riittävästi niin että siitä katoaa kaikki pintarakenne. Kuvassa taustan osalta tulee näkyä pelkkää valkoista. Sinertävät läikät kertovat siitä että valoa ei tule tarpeeksi taikka harvemmin sitä että taustafondi on jostain kohdasta mutkalla. Koska fondille ammuttava valo tulee niin kovaa on mallin sivut ja selkä syytä suojata vuodoilta maskein ja riittävällä etäisyydellä taustasta. Muutoin taustan ylivalottunut pinta heijastuu mallin takaosaan ja alkaa polttamaan pintoja puhki. Toimiva keino on käyttää omilla standeillä olevia lavasteseiniä. Väliseinässä voi mallin puoleinen pinta olla vaalea mutta se lisää riskiä taustan vuotamiseen mallin sivuille ja takapintoihin. Mattamustan värinen pinta on suositeltavampi, koska yleisvalaisua on silloin paljon helpompaa hallinta.

Päävalona voidaan käyttää melkein mitä tahansa heijastinta. Sontsa, softari taikka rengassalama, riippuu mitä halutaan saavuttaa. Pihditkin toimii mainiosti. Etualan valaisussa kokovartalokuvissa tulee kuitenkin huomioida se että vaikka tausta meneekin puhki, niin mallin etupuoli jalkojen osalta jää aina yleensä taustalle kyykkyyn varsikin kuvissa missä malli seisoo fondin päällä. Onkin viisasta lisätä sinne alas joku pienempi pehmeästi hajottava spotti ettei alakerta ala sinertämään kuvassa, jälleen vähemmän askartelua jälkikäteen photarissa. Väliseinistä saattaa jäädä myös ilkeät varjot ilman lisäfilliä, koska valoa tulee alas myös taustan kautta ja väliseinät ovat siinä edessä varjoja luomassa.

Taustaa kannattaa heti ylivalottaa tarpeeksi, parikin aukkoa päävaloon nähden yli saattaa joskus tuntua riitämättömältä. Jos vaan mahdollista niin kannattaa tarkistaa valotuksen lopputulos isommalta näytöltä esim. läppäristä. Jos valo vuotaa mallin pinnoille, niin mallia vaan kauemmaksi taustasta ja tarkempaa valojen suuntailua fondiin päin. Verkoilla softareissa estetään paremmin valon sivuvuotoja. Myös väliseinien asento merkitsee paljon.

Taustan kova valo voi myös aiheuttaa ongelmia kamerateknisesti. Voimakas vastavalo saattaa heikentää koko kuva-alan ja etualankin kontrastia. Sen takia taustan valotus on hyvä olla yli, mutta sopivasti. Kontrastin heikkenemistä voi onneksi kyllä korjata jälkikäteenkin photarissa. Tarpeeksi pitkästä vastavalosuojasta saattaa olla myös jonkinlaista apua. Varo ettei mikään suora valonlähde tule suoraan kameraa kohti, ellet halua käyttää sitä nimenomaan efektinä. Kuvan huntuuminen on high-key kuvassa yleistä mutta epätoivottua.

Malli: Päivi

t. Hannu

5 Comments:

Blogger Antti Vettenranta said...

Nää on ihan hienoja vinkkejä ja varmasti näistä on hyötyä joillekin. Ihmettelen vaan kenelle nää on tarkoitettu? Harvalla vinkkejä tarvitsevalla on rengas-salama, goboja, 5 välähdyspäätä jne. Enemmän vois ehkä lähtee perus-asioista liikkeelle. Mutta kuiteskin, nää on ihan kivoja.

4:52 ip.  
Blogger KENNONLÄMMITTÄJÄT said...

Voidaan me laittaa jossain vaiheessa artikkeli perusjutuistakin. Kaikki ideat ovat aina tervetulleita.

t. Hannu

3:47 ip.  
Blogger KENNONLÄMMITTÄJÄT said...

Sitten ehkä vähän kriittisempikin vastaus. Monella on varaa ostaa se lähes 2500 euron runko ja siihen 4000 euron putket mutta kahteen divarista 300 eurolla ostettuun studionuppiin ei ole varaa investoida? HÖH!

Kohta suomestakin saa uutta kaukoidässä tuotettua studiokamaa niin halvalla ettei nämä todellakaan ole enää mitään kustannuskriittisiä asioita ainakaan jatkossa.

t. Hannu

4:10 ip.  
Blogger Unknown said...

Kriittiseen vastaukseen haluaisinkin heittää toivomuksen artikkelista, eli millä "halpis"kamoilla sitä valaisua sitten pitäisi harrastaa versus nämä ammattilaiskamat? Eli mihin sitten kannattaa kiinnittää huomiota kun niitä valoja virittelee peräkammarin perillä. Omalla kohtaa nämä artikkelit ovat hyväksi opiksi, mutta pitää säveltää sitten kun ei varat kaikkeen riitä.

3:35 ip.  
Blogger KENNONLÄMMITTÄJÄT said...

Vedetäänkö joku kiinteä raja mitä saa enintään maksaa vai piirretäänkö vaan veteen jotain häilyvää?

Sellainen juttuhan nyt nimittäin sitten tehdään.

t. Hannu

3:46 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home